Július 1-je a magyar egészségügy napja, a MÁV jogelődje megalakulásának évfordulója, 1997-ben ezen a napon került vissza Hongkong Kínához, ezen a napon kezdődött meg a lakihegyi adótorony építése, és a repülés két úttörője, egy magyar és egy francia mérnök is ezen a napon évfordulós.
Öt kérdés – hány jó válaszod lesz?
/
Kérem a kérdéseket!
Július 1-je a magyar egészségügy napja, más néven a Semmelweis-nap: 1818-ban ezen a napon született Semmelweis Ignác magyar orvos, az „anyák megmentője”, aki kiemelkedő szerepet játszott a gyermekágyi láz leküzdésében. Mi okozta a 19. században a betegség gyakori előfordulását?
1868-ban alapították a Magyar Államvasutak Zrt. jogelődjét, a Magyar Királyi Államvasutakat. Milyen hosszú a vasúthálózat teljes hossza ma Magyarországon?
A magyar vasúthálózat teljes hossza 7243 kilométer.
Bővebben: MÁV Magyar Államvasutak Zrt. – új ablakban nyílik
Bővebben: MÁV Magyar Államvasutak Zrt. – új ablakban nyílik
Július 1-jén kezdték építeni, és még ugyanabban az évben, december 2-án át is adták a lakihegyi adótornyot, ami Magyarország legmagasabb építménye a maga 314 méteres magasságával. Melyik évben épült?
Még az 1920-as évek végén felmerült az igény egy Lakihegyen kialakítandó, az egész ország területén jó vételt biztosító rendszer kiépítésére. A torony amerikai terveit Tantó Pál mérnök adaptálta a Csepel-szigeti homokos talajviszonyoknak megfelelően. A tervezés közel négy évig tartott és 1933. július 1-jén a MÁVAG szerelői Massányi Károly vezetésével megkezdték a 314 méter magas, Blaw-Knox-rendszerű, elnyújtott oktaéder alakú torony építését. Az átadás még ebben az évben december 2-án megtörtént, és elsőként az akkori miniszterelnök, Gömbös Gyula ünnepi beszédét sugározta a Budapest I. műsorán. Ezzel az új 120 kW teljesítményű adóval a magyar rádiózás műszaki tartalmát tekintve a világ élvonalába lépett elő. Maga a torony pedig Európa akkori legmagasabb építménye volt.
Bővebben: Lakihegyi adótorony – új ablakban nyílik
Bővebben: Lakihegyi adótorony – új ablakban nyílik
1872. július 1-jén született Louis Blériot francia mérnök és 1914. július 1-jén hunyt el Zsélyi Aladár magyar gépészmérnök – mindketten a repülés úttörői voltak. Blériot volt az első, aki levegőnél nehezebb eszközzel átrepülte a La Manche csatornát, és szintén ő volt az, aki repülővel átlépett egy jelentős sebességhatárt. Mennyit?
1910-ben Blériot volt az első ember, aki repülővel átlépte a 100 km/h álomhatárt.
A Magyar Aero Club meghívására hazánkba érkezett. 1909. október 17-én mintegy 200 000 néző előtt nagy sikerű bemutatót tartott a Budapest-Kispest közötti katonai gyakorlótéren. Zsélyi Aladár ennek a bemutatónak hatására kezdett saját repülőgépet tervezni.
Bővebben: Louis Blériot, Zsélyi Aladár – új ablakban nyílik
A Magyar Aero Club meghívására hazánkba érkezett. 1909. október 17-én mintegy 200 000 néző előtt nagy sikerű bemutatót tartott a Budapest-Kispest közötti katonai gyakorlótéren. Zsélyi Aladár ennek a bemutatónak hatására kezdett saját repülőgépet tervezni.
Bővebben: Louis Blériot, Zsélyi Aladár – új ablakban nyílik
1997. július 1-jén csatolták vissza Kínához Hongkongot. Melyik országhoz tartozott korábban?
Az első ópiumháború (1839–1842) után Hongkong a Brit Birodalom fennhatósága alá került, először csak a Hongkong-sziget, majd 1860-ban a Kaulung-félsziget, és 1898-ban az Új területek is. A második világháborúban japán megszállás alá került. A háború után ismét a Brit Birodalom részét képezte, 1997-ben csatolták vissza Kínához.
Bővebben: Hongkong – új ablakban nyílik
Bővebben: Hongkong – új ablakban nyílik
/
Kérem az eredményem!
Az eredményed:
Kérdések és válaszok áttekintése
Sorry, no results found.
Please repeat the quiz and try different answer combinations.Ez most nem sikerült túl jól...
Megpróbálhatnád még egyszer! Kattints a piros gombra!
Oszd meg, hogy az ismerőseid is játszhassanak!
Nem rossz!
Lehet, hogy még jobban sikerül, ha újra megpróbálod?
Oszd meg, hogy az ismerőseid is játszhassanak!
Bővebben: A magyar egészségügy napja, Semmelweis Ignác, Gyermekágyi láz – új ablakban nyílik